UVR6

 

معرفی رگولاتور ولتاژ ژنراتور :

در ابتدا تعریف مختصری از رگولاتور اتوماتیک ولتاژ ژنراتور  AVR  داریم ,در اصل AVR مخفف Automatic Voltage Regulator به معنای کنترل کننده اتوماتیک ولتاژ می باشد .

اساس کار AVR ژنراتور ,به این صورت است که توسط پیچ یا پتانسیومتر روی برد رگولاتور ولتاژ ما تعیین میکنیم که ولتاژ خروجی مد نظر ما می بایست چقدر باشد.

برد AVR نیز ولتاژ خروجی را اندازه گیری میکند و با ولتاژ مد نظر ما مقایسه میکند, در صورتی که ولتاژ خروجی کم تر از ولتاژ تنظیمی باشد ولتاژ تحریک ژنراتور را افزایش میدهد و در صورتی که ولتاژ خروجی بیشتر باشد ولتاژ تحریک را کاهش میدهد .

اندازه گیری ولتاژ در رگولاتور های ولتاژ  به صورت مداوم و پیوسته انجام میشود ,تا همواره ولتاژ خروجی مطابق با ولتاژ تنظیمی باشد .

رگولاتور ولتاژ ژنراتور AVR در ابتدای کار چگونه شروع به کار میکند ؟

شاید این سوال برای شما پیش آید که در ابتدا که ژنراتور هنوز شروع به کار نکرده و ولتاژ خروجی وجود ندارد AVR چگونه شروع به کار میکند ؟در اصل همه ژنراتور ها در هسته خود یک پسماند مغناطیسی دارند که آن پسماند ولتاژ اولیه برای شروع به کار ژنراتور و رگولاتور ولتاژ را تامین میکند .

در ابتدا که ژنراتور شروع به چرخش میکند پسماند مغناطیسی ولتاژی در حد 15 تا 60 ولت تکفاز در سیم پیچ و خروجی ژنراتور القا میکند.

این ولتاژ به تعذیه و قسمت اندازه گیری AVR یا رگولاتور ولتاژ اعمال میشود.رگولاتور ولتاژ این ولتاژ را تبدیل به ولتاژ مستقیم تبدیل میکند و به سیم پیچ تحریک تزریق میکند .با تزریق ولتاژ به سیم پیچ تحریک ولتاژ خروجی بالاتر میرود و این عمل تا وقتی که ولتاژ خروجی به ولتاژ تنظیم شده برسید ادامه میابد .

انواع رگولاتور ولتاژ :

رگولاتور های ولتاژ براساس ساختاز ژنراتوری که روی آن متصل میشوند در دو مدل رگولاتور ژنراتور ذغالی و رگولاتور ژنراتور اگسایتری یا براشلس تقسیم میشوند .

شاید سوال شما این باشد که فرق این دو در چیست , در پاسخ باید گفت که در ژنراتور های ذغالی ,جریان تحریک مستقیم توسط ذغال و رینگ به سیم پیچ تحریک میرسد در نتیجه آمپر و ولتاژ بالاتری نسبت به نوع اگسایتری دارد که گاها تا 50 آمپر و بالاتر و همچنین ولتاژ های 180 ولت و شاید بالاتر نیز میرسد.

اما AVR های اگسایتری توسط یک سیم پیچ اضافه در انتهای ژنراتور به روش القایی ولتاژ را به سیم پیچ دوم روی رتور القا میکنند.

در نتیجه به دلیل حالت ژنراتوری پیش آمده دارای ولتاژ و جریان تحریک پایینی می باشند ,به طوری که در ژنراتور های جدید عموما جریان تحریک زیر 5 آمپر می باشد و ولتاژ معمولا زیر 90 ولت می باشد .البته در برخی ژنراتور ها این اعداد بالاتر می باشند .

و اما رگولاتور های ولتاژ از نظر ساختار نیز طبقه بندی میشوند که به دو نوع کلی آنالوگ و دیجیتال میتوان آن ها را تقسیم بندی کرد .

بیشتر رگولاتور های ولتاژ که بروی ژنراتور ها وجود دارند از نوع آنالوگ می باشند, اما در برخی ژنراتور های توان بالای جدید از رگولاتور های دیجیتال استفاده میشود.

این رگولاتور ها به صورت میکروپروسسوری یعنی به شکل برنامه نویسی شده کار میکنند .

امکانات بسیار بیشتری نسبت به نوع آنالوگ دارند, قابلیت اتصال به برنامه های مانیتورینگ و تنظیم پارامتر ها از طریق کامپیتور را نیز دارا می باشند .

البته باید در نظر داشته باشید مسلما این موارد باعث خواهد شد ,اختلاف قیمت بسیاری با رگولاتور های ولتاژ آنالوگ داشته باشند .

نحوه عیب یابی و تست رگولاتور ولتاژ دیزل ژنراتور  AVR:

در مواقعی که ژنراتور شما ولتاژ خروجی ندارد, ولتاژ خروجی ژنراتور حین کار صفر می شود یا افت شدید میکند ,نوسان شدید ولتاژ ژنراتور دارید , قطع ولتاژ ژنراتور هنگام بارگیری ایجاد میشود , یکی از جاهایی که باید به سراغ آن بروید AVR ژنراتور است ,

در ابتدا نقشه رگولاتور ولتاژ خود را از اینترنت دانلود نمایید, سپس چک کنید که آیا ولتاژ تغذیه و سنسینگ SENSING رگولاتور ولتاژ به درستی وصل شده باشد .در مرحله بعد چک کنید که آیا سیم های تحریک به درست متصل شده اند یا نه؟

حال که میدانید پایه های تحریک و تعذیه برد AVR شما کدام پایه ها هستند  طبق موارد زیر اقدام به عیب یابی نمایید .

1- با روشن شدن دیزل ژنراتور اصلا ولتاژ خروجی نداریم :

در این مورد میتوانید با احتیاط در هنگام خاموش بودن ژنراتور سیم های تحریک را از روی رگولاتور ولتاژ خود باز نمایید و سپس دیزل ژنراتور را روشن کنید.

سپس به صورت لحظه ای ولتاژ 12 ولت را به سیم های تحریک اعمال نمایید, در صورتی که ولتاژ خروجی ظاهر شد ,نشان دهنده این است که AVR  شما معیوب شده است و ولتاژ تحریک را تامین نمیکند.

اما در صورتی که با این تست ولتاژ خروجی ظاهر نشد احتمالا دیود های تحریک , سیم پیچ تحریک یا در ژنراتور های ذغالی , ذغال یا رینک مشکل پیدا کرده است .

2-با روشن شدن ژنراتور با وجود ثابت بودن دور نوسان ولتاژ داریم :

در این مورد پس از اینکه مطمئن شدید که اتصالات سفت هستند ابتدا میتوانید توسط پتانسیومتر های GAIN و STABILITY روی برد رگولاتور خود اقدام به پایدار سازی نمایید.در صورتی که توسط این روش ,ولتاژ تغییر در پایداری نداشت احتمالا باید رگولاتور خود را جهت تست جایگزین نمایید .

3-هنگامی که ژنراتور بدون بار است ولتاژ پایدار است ولی با بارگیری افت ولتاژ داریم :

این مورد نیز معمولا از عدم توانایی رگولاتور ولتاژ ژنراتور برای تامین ولتاژ لازم سیم پیچ تحریک ناشی می شود .

نکات مهم رگولاتور های ولتاژ ژنراتور AVR :

1-ممکن است در برخی مواقع در سیم پیچی شما نشتی جریان وجود داشته باشد که در برخی مواقع با اتصال به بدنه یه اتصال حلقه باعث نوسان یا افت  ولتاژ خروجی ژنراتور شود .

2-هنگامی که شما از دیزل ژنراتور استفاده میکنید به هیچ عنوان نباید از بانک خازنی استفاده نمایید زیرا که ولتاژ خازن به صورت برگشتی روی ژنراتور باعث آسیب به دیود ها و رگولاتور ولتاژ شما خواهد شد و در برخی موارد ولتاژ خروجی بسیار بالا خواهد رفت .

3-هنگام خرید AVR باید حتما ولتاژ و جریان تحریک AVR با ژنراتور شما همخوانی داشته باشد .

در صورتی که شما پس از تست متوجه شدید مشکل در رگولاتور ولتاژ شما وجود دارد به راحتی میتوانید از طریق لینک های زیر در سریع ترین زمان ممکن AVR خود را تهیه نمایید .

AVR AS440 رگولاتور ولتاژ AS440

AVR sx460 رگولاتور ولتاژ SX4604

AVR UVR6(مکالته)

AVR رگولاتور ولتاژ کاترپیلار لروی سومر VR6

AVR ژنراتور ذغالی

رگولاتور ولتاژ استمفورد MX321

رگولاتور ولتاژ ژنراتور ذغالی ECC108

همچنین در صورتی که به دنبال :

رگولاتور ولتاژ ژنراتور های مارکن markon ، لوری سامر|سومر lorey somer ، avk ، استمفورد|استامفورد stamford ، باسلر basler ، زیمنس siemens ، مارلی marelli ، ماراتون marathon ، مکالته meccalte ، براش brush ، کنیرز bkb/conyers ، براون بوری brown boveri ، کاترپیلار (caterpillar) ، کنترلژی (contrology) ، ای سی سی ای سی ال (ecc/ecl) ، ای دی سی (edc) ، امری (emri) ،جی ای سی gec/aei ، کاتای یا کوتای (kutai) ، مادسلی (mawdsley) ، نیوتون دربی (newton derby) ، پتبو (prtbow) ، یونیلک (unilec) ، دیتاکام (datakom) ، کامینز پاور (cummins POWER) ، پی سی سی pcc هستید لینک زیر را  بازدید نمایید .

لیست رگولاتور ولتاژ ژنراتور ایرانیان دیزل

در پایان در صورتی که در زمینه عیب یابی و انتخاب  رگولاتور ولتاژ نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید میتوانید با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .