نصب و تنظیم گاورنر و اکچویتور
گاورنر چیست ؟
در ژنراتور های دیزلی و گازسوز برای اینکه ما بتوانیم فرکانس ثابتی در خروجی ژنراتور داشته باشیم نیاز داریم تا دور موتور را ثابت نگه داریم , همانطور که میدانیم فرکانس خروجی ژنراتور با دور موتور رابطه مستقیم دارد , در نتیجه هرچه سرعت موتور یا دور موتور شما بالا تر رود فرکانس خروجی افزایش می یابد .
و حتی در صورت نوسانات دور موتور ممکن است شما نوسانات ولتاژ نیز داشته باشید در نتیجه یکی از مهم ترین بخش های کنترلی در یک موتور ژنراتور تثبیت و تظیم دور موتور می باشد .
وظیفه تنظیم دور موتور به عهده گاورنر می باشد که گاورنر یک مجموعه سه جزیی می باشد ,که شامل اکتیویتور یا اکچویتور که عملگر این مجموعه کنترلی است و وظیفه کم و زیاد کردن سوخت و درنتیجه کم و زیاد شدن سرعت را دارد , بخش دوم برد کنترلی گاورنر می باشد که مسول ارسال فرمان کم و زیاد کردن سوخت به اکچویتور و عملگر است , و نهایتا سنسور دور که وظیفه دارد در هر لحظه دور موتور را خوانده و به برد کنترلی ارسال نمایند تا برد کنترلی نیز بتواند براساس شرایط سیگنال کنترلی مناسب به اکچویتور ارسال کند .
در این بخش برای نمونه برد کنترلی GAC5500 را مورد بررسی قرار میدهیم اکثرا برد های کنترلی در گاورنر ها در اصول و ورودی و خروجی ها تا حد زیادی شبیه هم هستند.
همانظور که در تصویر میبینید این برد کنترلی توسط پایه های A , B که ACTUATOR نام گذاری شده است برای اتصال عملگر یا اکچویتور مورد استفاده قرار میگیرد .
پایه های C,D که با نام PICKUP مشخص شده است برای اتصال سنسور دور یا پیکاپ مورد استفاده قرار میگیرد .سنسور دور با فاصله بسیار کم در مقابل فلایویل قرار میگیرد و سرعت موتور را اندازه گیری می کند .
پایه های E,F برای اتصال تعذیه برد کنترل می باشد که می بایست براساس اینکه محرک یا عملگر یا اکچویتور ما دارای چه ولتاژ کاری است به تعذیه 12 یا 24 ولت DC متصل شود .
پایه های G,H,J نیز برای کنترل از راه دور مورد استفاده قرار میگیرند و در صورتی که یک پتانسیومتر 5 کیلو اهم به این سه پایه متصل نمایید میتوانید از قابلیت کنترل از راه دور نیز استفاده نمایید .
پایه M که با IDLE نام گذاری شده است برای زمانی است که میخواهید موتور با یک دور پایین شروع به کار نماید و سپس به دور نامی برسد برای اینکار در صورتی که این پایه را به منفی متصل کنید گاورنر با دور IDLE َشروع به کار میکند و در صورت قطع منفی موتور به دور نامی میرسد .
دور IDLE را با ولوم IDLE روی برد کنترل و دور نامی را با ولوم SPEED روی برد کنترل میتوانید تنظیم کنید .
همچنین در صورتی که نوسان دور دارید و موتور ثابت نمیشود می توانید از ولوم های STABILTY , GAIN برای تنظیم پایداری موتور استفاده کنید .
اکچویتور در سیستم گاورنر :
همانطور که گفتیم بخش اجرایی سیستم گاورنر اکچویتور می باشد , اکچویتور انواع و روش های کاری متفاوتی دارد به صورت کلی اکچویتور های الکتریکی دو نوع بیرونی و درونی دارند .
اکچویتور های اهرمی که مدل های ADC225 ,ADC120 که در سایت می باشند نوعی از اکچویتور های اهرمی هستند که با برد کنترل GAC 5500 همخوانی دارند و به راحتی میتوانید با این برد استفاده نمایید .
اکچویتور های اهرمی توسط یک رابط به سیستم گاز موتور متصل می شوند و با کشیدن اهرم گاز یا دسته دریچه گاز می توانند سوخت را کم یا زیاد کنند .
اکچویتور های درونی نیز به صورت متسقیم به پمپ سوخت متصل میشوند و به صورت داخلی سوخت را کم یا زیاد میکنند.
سنسور های دور همانطور که گفته شد وظیفه خواندن دور موتور از روی فلایویل و ارسال اطلاعات به برد کنترل را به عهده دارند , این سنسور در دو مدل اثر هال و مگنتیک وجود دارند .
برای خرید مجموعه برد گاورنر و اکچویتور کلیک کنید .